måndag 17 december 2007

Nokia ger sig inte

Nokia försökte slå sig in på den bärbara spelmarknaden med sin spelmobil N-Gage 2003. Det gick inget vidare. Maskinen sålde i runt tre miljoner exemplar, vilket är på tok för lite för att utmana en gigant som Nintendo. Som jämförelse kan nämnas att Nintendo DS har sålt en bra bit över 50 miljoner ex världen över och bara i november månad sålde den i 1,5 miljoner ex i USA. Det ger lite perspektiv på hur grandiost Nokias misslyckande var. Eller kanske snarare hur fel de tänkte från början.

Nokia försökte visserligen revanschera sig 2004 med en uppdaterad version av spelmobilen, N-Gage QD (till vänster). Den var snyggare, mindre, hade bättre skärpa och var bättre anpassad för spel i och med att man slapp plocka isär hela telefonen för att byta spel eller minneskort. Men det var ändå för sent. N-Gage var en mycket kompetent telefon med både radio och mp3-spelare, men den var för stor och hade högtalaren placerad på kortsidan. Det gjorde att man fick hålla kortsidan mot örat (vilket gav den smeknamnet "tacoörat") om man inte använda handsfree. Spelmässigt hade den potential, vilket konverteringar av PlayStation-spel som Tomb Raider och Tony Hawk visade. Problemet var att många spel var usla och att styrkorset inte tillät någon precision.

Nokia har nu bakat in N-Gage i sin nya N-serie (nedan). Detta är en bättre väg att gå för mobiljätten.Vi använder våra mobiltelefoner på allt fler områden, självklart är det en bra idé att även låta oss spela riktiga spel på dem. Det är en bättre taktik att erbjuda en telefon som även går att spela på än en spelmaskin som även går att ringa på, vilket N-Gage var. Det lär emellertid aldrig gå att göra en riktigt bra och liten mobiltelefon som samtidigt erbjuder en seriös spelkontroll.

Inga kommentarer: