fredag 18 april 2008

Vänstern försvarar en rutten marknad

Nej, den nya utredningen föreslår inte införandet av marknadshyror. Ändå har debatten blossat upp. Fredrick Federley försvarade riktiga marknadshyror i gårdagens Debatt i SVT, Magnus Andersson gör det i dag.

Det är få saker som gör vänstern så spritt språngande galna som när en ökning av bostadsmarknadens marknadsmässighet kommer på tal. Jag begriper inte riktigt argumentationen. Är det en mänsklig rättighet att bo i Stockholms innerstad? I sådana fall har vi ett problem. Rättigheter ska ju gälla alla, hur löser vi att alla faktiskt inte får plats i innerstan? Ska vi ha lägenhetsrotation? Fem år i Gamla stan, fem år i Rinkeby?

Dagens hyresmarknad är rutten. Du behöver minst en av följande tre saker för att få en bra lägenhet i Stockholm: mycket pengar, bra kontakter eller ett sjuhelvetes tålamod. Kötiderna i Vasastan och på Östermalm ligger på runt 20 år. Ska man ställa sig i kö som spermie eller vad föreslår alla försvarare av dagens reglerade hyresmarknad?

Det ligger inget orättvist i att en centralt belägen lägenhet kostar mer att hyra än en i stadens utkanter. Det är både logiskt och rättvist. De flesta har dessutom inga krav på att bo centralt i Stockholm. Folk vill ha en bra lägenhet, ja en lägenhet över huvud taget. I en stad som Stockholm gör de goda kommunikationerna att man så länge man bor i närheten av en busshållplats kan vara inne i stan på nolltid. Bara man får någonstans att bo.

I dag hänvisas många till svindyra svartkontrakt i förorten, den politiken vill vänstern uppmuntra. Det är på en sådan marknad som det är pengarna och kontakterna som avgör, inte behovet av ett eget boende.

4 kommentarer:

Robin Enhorn sa...

Jag själv brukar hänvisa till att det är en bra sak att lura av överklassen mycket pengar genom deras fåfänga. Man får tala till bönder på bönders vis, så att säga.

Jag själv föredrar att ha nära till naturen framför att bo centralt och lyhört.

Hans Li Engnell sa...

Jag bodde nära naturen i 19 år så just nu tycker jag att det är rätt skönt att bo mitt i smeten. Men jag lär nog inte bo kvar i Stockholm resten av mitt liv, onej.

Anonym sa...

Inte tror jag att du kommer åt svartkontrakt med marknadshyror - det är väl snarare ett sätt att legalisera svartkontrakten.

Vem tjänar egentligen på att ha marknadshyror?

Det är inte en rättighet att bo i innerstaden. Vill jag göra det idag, måste jag köpa bostadsrätt. Enkelt som fan. Det finns nästan inga hyresbostäder kvar, när alla omvandlas till bostadsrätter - och de som finns (ta nybyggda Dalagatan vid Sabbatsberg) har hyror på över 10000 kronor för en tvåa på 50 kvadratmeter.

Så argumenten med en "rutten bostadsmarknad" köper jag inte.

Anonym sa...

Inte tror jag att du kommer åt svartkontrakt med marknadshyror

Vid marknadshyror finns det ingen kö. Varför skulle någon betala extra för ett kontrakt när de betalar marknadshyra? De kan ju få kontraktet gratis!!