måndag 28 juli 2008

"Jag kan inte dö nu, vi ska ju ha parmiddag i morrn"

FRA har anmält Hax till JK (se anmälan här) för yttrandefrihetsbrott och enligt uppgifter som kommit Hax till handa ska polisen ta honom direkt på Arlanda när han landar i kväll. Svensk polis säger att de inte har hört något om ett sådant ingripande, men det är nog med lite darriga ben som Hax kliver av planet om någon timme. Man vet ju aldrig.

Mitt i allt detta kom jag plötsligt att tänka på en av huvudpersonen Franks (Felix Herngrens) märkliga tankar i filmen Vuxna människor: "Jag kan inte dö nu, vi ska ju ha parmiddag i morgon." Hax kan inte bli arresterad. Vi ska ju faktiskt käka middag på onsdag!

Gissa om det kommer att bli liv i luckan om denna Haxjakt resulterar i ett gripande. En redan uppretad bloggosfär kommer åter att enas och åter igen att gå ut på gator och torg. Börja med att överföra den symboliska summan på 103 kronor (en krona för varje namn som fanns på listan över avlyssnade svenskar) till Hax Paypalkonto.

Jag undrar om FRA tänkte igenom situationen innan de gjorde sin anmälan. Det verkar inte riktigt så, JK vill nämligen inte kännas vid den och menar att en anmälan till dem endast är relevant om bloggen är grundlagsskyddad. Total förvirring, alltså.

Andra som bloggar: Mina Moderata Karameller, Johan Ingerö, Lake, Pophöger

Inga kommentarer: