tisdag 2 september 2008

Nu får de väl för helvete ge sig!

Via Hax kan vi läsa att förslaget om att bland annat förbjuda anonymt bloggande och kräva replikrätt i bloggosfären förmodligen kommer att gå igenom i EU-parlamentet. Förslaget är både korkat och verklighetsfrånvänt. Tankarna snurrar i skallen. Hur tänker de? Hur fan ska förslaget kunna efterlevas?

Jag har inga problem med att visa min identitet när jag bloggar. Jag har ända sedan jag skrev insändare som liten MUF:are alltid använt mig av för- och efternamn och stått för mina åsikter. Men det är inte poängen. Bloggosfären är ett vattenhål, en oas där vanligt folk kan uttrycka sina åsikter utan att behöva gå via redaktörer och annat löst folk som ska bestämma vad som är publicerbart och inte. De flesta bloggar har en kommentarsfunktion i vilken mot- och meddebattörer kan debattera och diskutera det aktuella ämnet. Vissa bloggar har inställningar som omöjliggör anonyma kommentarer medan andra tillåter även anonyma att delta. Det är upp till var och en. Bloggosfären funkar! Men detta är uppenbarligen alldeles för mycket frihet för att EU-kraterna ska kunna hålla sina fingrar borta. Det måste regleras!

Det krävs alltså en replikrätt. Det räcker inte med att folk som vi kritiserar på våra bloggar får möjlighet att försvara sig i kommentarsfunktionen. Varför? Vet gubbarna och gummorna ens vad en blogg är och hur en sådan fungerar?

Vi bloggare ska tvingas "redovisa våra intressen". 26-årig man som diggar öl, film och frihet - duger det, tro?

Avgift på användargenererat material ("royalties should be introduced"). Ett slags skatt då, eller?

Jag hade tänkt mig en lugn kväll framför TV:n med den utmärkta This is England efter jobbet. Sedan såg jag Reinfeldt på TV. Och så nu detta. Jag är alldeles för uppretad för att alls kunna sova. Det får bli en lång natt med Stalingrad i stället.

Inga kommentarer: