fredag 19 september 2008

Spelet bakom FRA

Fokus har en intressant artikel om det politiska spelet innan FRA-lagen blev konkret och bitter verklighet. Här framkommer bland annat hur kritisk justitieminister Beatrice Ask har varit och är mot lagen men att hon skyggade för konflikten. Eller som hon själv uttrycker det: "fri debatt inåt och enad front utåt".

Hur fri debatten i själva verket var visas åter igen av skildringen av Fredrik Reinfeldt som en man med hårda nypor som inte räds att skälla ut sina partikamrater bekräftas åter igen:

"På gruppmötet den 13 mars 2007 tappade Fredrik Reinfeldt till slut humöret. Trött och förbannad skällde han ut sina riksdagsledamöter. Han var alldeles vit i ansiktet, berättar ett vittne:

– Han sa: »Jag kan ta allt, jag kan ta tidningsskriverier, men jag kan inte acceptera att mina egna inte är med på det här.« Han ställde ett ultimatum, så var det, han hotade att avgå om vi inte ställde upp.

– Jag minns att han sa: »Ni kan alltid sitta i sofforna, men då är ni ensamma«. Han menade att det är lätt att få vara med i morgon-tv om man går emot partiledaren, säger en riksdagsledamot.

Därmed dog den moderata kritiken. Röstboskapet fattade läget. Det fanns inget utrymme för diskussion längre."

Allt stinker verkligen lång väg.

Via Opassande