måndag 18 januari 2010

Nu drar det igång

I dag börjar termin 6 av 7 på Socialhögskolan. På onsdag drar kinesiska II igång och snart kommer det att vara full fart på alla fronter igen. Under våren ska jag skriva C-uppsats och försöka bättra på min kinesiska avsevärt. Förra terminen gick på grund av heltidspraktik inte riktigt som jag hade hoppats. Lärdomen är att det är svårt att ta igen förlorade studietimmar en vecka före en tenta. Nyckeln är således att upprätthålla kontinuitet i sitt pluggande och inte samla en massa "det där hinner jag göra senare" på hög. Men det är svårt när tiden helt enkelt inte räcker till.

Våren blir också ännu en tid av reseplanering för Kina. Denna gång bär det tillsammans med min mor, som 60-årsresa, av till det beryktade Hangzhou och troligen även Gula bergen (黄山). Om hängslena håller ska vi även besöka Guangzhou där tjejen och hennes mamma ska ansluta innan vi vänder hemåt igen. Dessutom måste jag börja sätta mig in i visumprocessen från Kina till Sverige, vilken är ett nytt universum för mig. Och så ska givetvis Nyliberalen ut i vanlig ordning.

Förhoppningsvis kommer allt detta inte innebära att bloggen blir lidande allt för mycket. Men en hektisk vår lär det att bli.

Enda sättet att lära sig tecknen är att skriva, skriva, skriva.
Med denna lilla skrivtavla kan man skriva tecken
samtidigt som man sitter i soffan
och slötittar på TV.

Inga kommentarer: