lördag 13 februari 2010

Att lösa problem i Kina

Jonna Wibelius skriver på Radio 86 om hur man "löser" problem i Kina. Hur hanterar personalen på ett gym ett återkommande problem med ett gymkort? Nedanstående illustration är för perfekt för att inte användas.

"När historien upprepade sig en tredje gång började jag dock bli irriterad. Varenda gång bad jag dem kolla upp vad det var för problem med mitt kort, men varenda gång viftade de bort problemet och valde att bara släppa in mig ändå. Jag hade inte lust att stå och förklara mig själv varenda gång jag ville träna. Jag hade ju förnyat mitt medlemskap, kunde de inte bara lösa problemet med mitt kort för att få det hela ur världen?

Tydligen inte. Efter femte gången tog jag med mig kvittot jag fått när jag förnyade mitt medlemskap. Flickan bakom receptionen nickade beslutsamt och skulle just vifta förbi mig när jag sa:

-Nej, nu får det räcka. Nu får du lösa problemet med mitt nya kort. Jag tänker inte ha detta samtal varenda gång jag kommer för att träna.

-Men jag kan berätta för alla andra receptionstjejer att det är problem med ditt kort! Svarade tjejen.

-Kan du inte bara LÖSA problemet istället för att gå runt det? Sa jag ilsket.

-Jag ska berätta för alla. Jag lovar att det inte kommer att inträffa igen!

Denna historia är ett typexempel på hur man hanterar problem i Kina. Osäker på hur man ska ta itu med problemet väljer man hellre att sopa det under mattan än att gå till grunden med det."

Väst VS Kina när det gäller att tackla problem.

Inga kommentarer: