torsdag 11 februari 2010

Vi som söker i österled

Det blir allt vanligare att thailändska kvinnor får uppehållstillstånd i Sverige efter att de inlett en relation med en svensk man. I fjol var antalet knappt 2 000, vilket om det slås ut på hela den vuxna manliga befolkningen inte direkt är någon invasion. Men kvinnojourer varnar för att allt fler thailändska kvinnor söker sig till dem efter att ha blivit dumpade av sina svenska män efter en tid i Sverige.

Det är tråkigt att dessa undantagsfall, för det vågar jag nog ändå gissa att det är, får statuera exempel för thailändska kvinnors situation i Sverige. Jag vet att denna skit förekommer. Men jag vet också att det finns gott om thailändskor (och personer med annan bakgrund) som gift sig med svenska män och lever i, såvitt vi på utsidan kan förstå, lyckliga förhållanden.

Den nedsättande synen på "import" av fruar och flickvänner från fjärran länder gör att det skapas en uppfattning om att det i grunden är något skumt med de svenska män som ingår dessa förhållanden. Inte sällan är synen från många svenska kvinnor att mannen uttömt sina möjligheter i Sverige och därför är tvungen att söka sig utomlands. Således är den thailändska frun ett andrahandsalternativ, något han egentligen inte ville ha men som han tvangs till eftersom han ratats av de starka, jämställda svenska kvinnorna. Denna syn gäller emellertid inte alla förhållanden över nationsgränserna. Om du håller dig inom den västliga hemisfären, i synnerhet den nordiska eller anglofila, klarar du dig från de värsta misstankarna. Vänder du blicken österut, är det däremot kört.

Det tål att fundera på varför det ser ut på detta sätt i ett påstått tolerant samhälle som Sverige. När det kommer till relationer och sex, är Sverige (som tidigare konstaterats) inte alls särskilt tolerant. Det finns väldigt tydliga föreställningar om vad som är rätt och riktigt när det gäller vem som passar ihop med vem. Det gäller såväl ålder som etnicitet. Sverige lider av jämställdhetssjukan, en ideologi som bestämmer inom vilka ramar vi ska hålla oss för att inte sticka ut och förstöra det feministiska samhällsbygge som Socialdemokraterna påbörjade och regeringen Reinfeldt nu fortsätter.

Eftersom min flickvän bor i Kina har jag ett visst personligt intresse i frågan om "import". Om vi ska slå oss ned i Sverige framöver vill jag inte att vi ska bemötas som ett slags skumt fejkpar där hon letat pengar och jag sökt en flitig hushållerska. Hon har i verkligheten sökt en modern västerländsk man, jag som gillar kinesisk kultur och hänförs av kinesiska kvinnor har sökt en någorlunda traditionell kinesisk kvinna att dela mitt liv med. Här eller i Kina. Det lutar kanske åt Kina.

17 kommentarer:

Anonym sa...

Ta inte hit henne för då får du blickar av irriterade kvinnor som kommer se din flicka som din privata sexleksak

Nils Dacke sa...

Artikeln i SVD är rent rasistisk i sina åsikter om att Thailändska kvinnor är underdåniga som grupp. Jag tror det kommer många reaktioner på den inte bara från etniskt blandade par.

Hans Li Engnell sa...

Nils Dacke: Ja, det är trist att se. Jag skulle tvärtom vilja säga att de kvinnor (eller män) som lämnar sitt hemland för ett bättre liv någon annanstans är starka och beslutssamma personer. Alla förmår inte göra en sådan resa i livet.

Nils Dacke sa...

Min erfarenhet också. Det ska nog passa sig så inte någon av dessa utpekade kvinnor går upp på SVD redaktionen och läser lusen av dom ;)

Anonym sa...

Min erfarenhet säger mig däremot att det just är män som *inte* är starka och beslutsamma som "importerar" thailändska kvinnor (jag bor själv granne med en sådan familj så jag har tämligen god insyn i den relationen). Jag är mycket förvånad över att folk med någorlunda intellektuell kapacitet kan ställa upp och försvara denna "fruhandel" - ni borde kunna se de underliggande mekanismerna hos detta fenomen. Thailändskor är självfallet inte sämre människor än andra, men att förneka att många grovt utnyttjas av svenska män är enbart patetiskt!

Hans Li Engnell sa...

Om du, Anonym, läser vad jag skriver går det nog bättre. Jag skrev: "De kvinnor (eller män) som lämnar sitt hemland för ett bättre liv någon annanstans...". De svenska män som "importerar" kvinnor TILL Sverige lämnar inte sitt land. Det är kvinnan som gör det. Om du också tar dig tid att läsa min bloggpost ser du att jag påpekar att det förekommer att kvinnor behandlas illa av svenska män när de kommer till Sverige (precis som det förekommer i alla möjliga förhållanden överallt i världen). Att göra detta till sinnebilden av förhållanden över nationsgränserna är emellertid fel och direkt kränkande.

Anonym sa...

JAg lever sen 21 år tillbaka men en thailändsk kvinna och jag kan bara säga att det är det bästa som har hänt mig här i livet.Jag vet att det förekommer att en del av thailändskorna som kommer hit blir illa behandlade och även utnyttjade.Men jag måste säga att många har fel när dom tror att thailändska kvinnan är underdånig mannen.En thaikvinna ställer upp till 100% för dig men bara om du själv ställer upp till 100% och en sak som jag och många av mina kompisar verkligen gillar är deras familjesyn,där finns inte ditt eller mitt utan vårat och så delar man på alla hemmasysslor.Sen kan jag även tala om att i Thailand är mannen utanför hemmet väldigt macho och ska bestämma men när han kommer hem så ska han lämna lönen till kvinnan för hemma är det hon som bestämmer.

Andreas sa...

Mycket väl skrivet, själv sitter jag nu i Thailand med min flickvän. Jag älskar asien, så det är nog ingen slump att det blev en kvinna för mig här nere. Då jag var i skolålder, så var det de "importerade"(enligt SvD) asiatiskerna mina ögon föll för. Den dagen vi skaffar visum för henne, så har jag nu förstått att det blir att söka likasinnade par att umgås med. Fick läsa den fördomsfulla tillika rasistiska texten i SvD. Aftonbladet var ju snabba med att följa efter. Nu vet jag att kärlek inte är på lika villkor i mitt fosterland, ska dock inte deppa ner mig, detta blir ngt att jobba på när man kommer hem. Ha det gott !

Lars sa...

Mycket bra skrivet inlägg, tycker jag. Jag är gift sen 5 år tillbaka med en japanska och jag kan intyga att man känner av en del fördomar.

Vid ett tillfälle kom en helt främmande utländsk man fram till mig på Konsum och frågade om jag inte kunde hitta en svensk tjej och behövde ta hit en asiatiska. (Jag stod snällt och valde tomater.)

En annan vanlig fördom i Sverige är att folk som kommer till Sverige från andra delar än västvärlden byter upp sig rent ekonomiskt. Det är inte alltid så. Min fru bytte NED sig rent ekonomiskt när hon flyttade till Sverige. Många svenskar måste komma ner på jorden och inse att det finns många andra länder i världen som är minst lika bra som Sverige.

Pontus sa...

Artikeln visar på feminiseringen av samhället. Det är svenska kvinnors bekvämlighet och lättja som ska skyddas. Inte minst med tanke på den groteskt nationalchauvenistiska och statsfeministiska synen att den svenska kvinnan på något sätt skulle vara det bästa alternativet på jorden.

Man kan ju fråga sig om det är de svenska kvinnornas lösaktighet, otrohet, skilsmässofrekvens, bristande femininitet, kökslättja eller hårda sätt som skulle vara så attraktivt att varje utomnordiskt val skulle vara ett andrahandsalternativ.

Dessutom har artikeln missat den centrala frågan om vilket problem som är störst; svenska män som misshandlar och utnyttjar utländska kvinnor eller utländska män som misshandlar och utnyttjar svenska kvinnor.

Frågan i det fallet är om det är den muslimske mannen som ska klandras för att misshandla och utnyttja svenska kvinnor, eller om det är den svenska kvinnan som ska klandras för att hon accepterat något hon egentligen inte ville ha men som hon tvangs till eftersom hon ratats av de starka, jämställda svenska männen.

Johan sa...

Att Sverige i allmänhet skulle vara ett tolerant land är ju rent nonsens. Den svenska kulturen måste vara en av de mest konformistiska i världen. Allt har man åsikter om, allt kan lagstiftas om...

Anonym sa...

Jag träffade min fru i jobbet i Thailand. Hon har varit i Sverige sedan 2000 och har en Universitetsexamen från Thailand, och snart en Universitetsexamen i Sverige med. Trots detta ses hon som i bästa fall ex-prostituerad lycksökare av så kallade toleranta Svenskar, och jag givetvis som mansgris som inte klarar av en stark svensk kvinna..

Hur har vi löst detta?
Genom att leva vårt liv väl, och inse att vi kan inte bota/utbilda alla trångsynta idioter som finns överallt.
De människor som står oss nära och betyder ngt vet hur det ligger till, och vi själva vet vilka vi är och vad vi står för.

Är vi i Thailand gäller för övrigt samma sak, fast då ses min Fru med beundran för att hon lyckats fånga en pengastinn falang.. för per definition så har ju alla falanger pengar som gräs...

Vad jag vill säga med det är att trångsynta människopr med förutfattade meningar finns överallt.. Lev ert liv och lev väl och bry er inte om vad andra människor tycker och tänker..

Anonym sa...

Är nog ganska tröttsamt att se en sån här artikel. Nog finns det ju garanterat en del asiatiska kvinnor som blir hemst behandlade av sina män, men det är väl ingenting som skulle vara unikt för dessa förhållanden.

Ett stort problem, som andra har nämt här, är attityden att alla thailänska eller asiatiska kvinnor skulle komma hit för att få det bättre. Själv har jag gift mig med en kvinna från en av de malaysiska kungafamiljerna och hon har definitivt bytt ner sig ekonomiskt då hon har kommit hit. Turligt nog så bor vi på en liten ort så alla känner till hennes bakgrund, men ibland då man rör på sig så kan man av folk få den där ogillande blicken som säger "skäms du inte din perversa kvinnomisshandlare". Artiklar som den här gör bara att man får såna blickar mer ofta.

Anonym sa...

Gifter man sig med en asiatisk kvinna eller en kvinna från det forna östblocket blir man stämplad som hustruimportör av både manliga och kvinliga medlemmar av feministgestapo. Kvinnan blir förstås stämplad som h**a.

Var säkert lättare att leva som jude i nazityskland :(

Anonym sa...

Jag tror att Sverige är extremt i detta avseende. Här i Finland är det inte på samma sätt.

Anonym sa...

Varför skulle nån från utlandet byta upp sig när de kommer till Sverige, för att får i allmänhet tror att Sverige är världens bästa land.


Såg ett bra exempel, Tiger Woods importerade ju Elin till USA. Är då hon en importfru????
nej säger feministerna, men kan givetvis inte förklara vad skillnaden skulle vara.

Feminism, så jävla patetiskt

Anonym sa...

Hej Hans.

Tack för din objektiva syn på problemet!

Tycker att det är jättetråkigt att 36 thailändska kvinnor av 22000 har haft anledning att uppsöka kvinnojour under 2009. Dock ska man betänka att kvinnojourerna åtar sig alla problem från ‘vanliga’ separationer där kvinnan saknar bostad till riktigt svåra misshandelsfall.

Önskar att svenska lagen hade utrymme att sätta dessa misshandlare på riktigt rejäla straff!!

Men problemet enligt mig är ju att 22.000 Thailändska kvinnor och deras partners får blickar på sig som dom inte förtjänar. 22.000 Thailändska kvinnor och deras partners BARN får kommentarer på skolor och i dagis.

Är det sant att din mamma är importerad/slav?

Allt pga av 36 dårars perversa snedvridna kvinnosyn skall dom övriga 99.5 % av paren och deras barn utstå vuxna människors fördomar.

Tänk om samma generalisering skulle appliceras på vilken annan grupp i samhället som helst, vilket ramaskrik (med all rätta) det skulle bli!

mvh Nidachers make och Elins pappa