tisdag 27 april 2010

För järnvägen i tiden

Snabbtåg i ett avlångt land som Sverige torde vara perfekt. De rödgrönas förslag på att bygga spår för snabbtåg är därför välkommet. Men hur seriöst är det?

Det behövs en mångmiljardsatsning på infrastrukturen i Sverige, så långt är alla riksdagspartier överens. Medan Alliansen satsar mer på vägbyggen vill de rödgröna modernisera och utveckla järnvägen. Båda satsningarna är viktiga. Men medan alliansregimen vill satsa vidare på en jobblinje för att fler ska arbeta, går Socialdemokraterna till val tillsammans med en extremt skattehöjarparti och ett parti som anser att människor ska få vara lediga med betalning under ett helt år. Alla tre vill dessutom avveckla den energikälla som kan driva framtidens höghastighetståg. Det går inte ihop någonstans. Finansieringen av de projekt som de rödgröna presenterar (där en Norrbotniabana är fullständigt meningslös) känns minst sagt skakig.
Lägg därtill den idiotiska kilometerskatten på den tunga lastbilstrafiken.

Frågan är om svenska folket över huvud taget vill ha höghastighetståg. Det är faktiskt tveksamt. När jag jobbade på Demoskop gjorde vi undersökningar om svenska folkets inställning till just snabbjärnvägar och betalningsviljan därtill. Det visade sig att väldigt få var villiga att betala mer för att åka snabbtåg i Sverige. Flera prisförslag angavs som alternativ och endast de priser som låg väldigt nära dagens X2000-priser ansågs som skäliga av de flesta. Det är möjligt att denna åsikt kommer förändras när de nya tågen väl tas i bruk, men vi ska samtidigt ha i minne hur många som faktiskt sitter och skumpar på buss runt om i landet bara för att SJ:s biljettpriser med kort varsel är oskäliga.

Jag är spontant positiv till snabbtåg, alla som har åkt dem på kontinenten eller i Asien torde vara imponerade av effektiviteten och komforten. Men Sverige är trots allt inte Kina. Frågan är därför hur många som kommer att vara intresserade av att åka snabbtåg om de väl byggs. Om staten måste sponsra biljetter för att folk ska anse att det är värt pengarna att åka, riskerar detta mångmiljardbygge att bli en kostsam affär under många år framöver.

Inga kommentarer: