måndag 5 juli 2010

Kina: Maten

Yunnan-specialitet: kyckling i lergryta (汽锅鸡) och kalla nudlar med jordnötter.

Det kanske allra bästa med Kina är maten. Nog kan jag sakna svenska våfflor med vispgrädde, gott svenskt matbröd och inte minst den svenska kafékulturen när jag är i Kina, men vad riktig mat beträffar är jag redan i paradiset och längtar aldrig hem.

Vitlöks- och chiligurka, svamp, chili och aubergine samt strimlad kål,
potatis, grönsaker och kyckling.

Sättet att äta är sympatiskt. Att för en rimlig summa kunna beställa in ett flertal rätter och sedan dela på dem gör alltid måltiden varierad. Ju större sällskapet är desto större chans att pröva fler rätter således. Är det något som inte är så gott kan man äta av det andra. Det är förstås möjligt att äta på detta sätt även här i Sverige om man går till ett tapasställe eller en asiatisk restaurang. Men vi äter inte så till vardags.

Lunch: kryddig biff, vegetarisk omelett och grönsaker.

Själva maten som sådan är också ofta varierad. Jag äter aldrig så mycket grönsaker som när jag är i Kina - samtidigt försummar jag inte kött vid någon enskild måltid. Det obligatoriska teet till maten underlättar därtill matsmältningen. Det kinesiska köket varierar beroende på var i Kina du är och det är alltid spännande att prova lokala specialiteter. Personligen åt jag en hel del nudelsoppor denna gång i utsökta krydd- och köttblandningar. De kostar absolut ingenting (en stor skål 6 RMB, ungefär 7,50 kronor) och får snabbnudlar att skämmas. Perfekt till lunch tillsammans med en risrätt.

För den som gillar lite starkare mat bjuder det kinesiska köket på mycket gott. Själv brukar jag be servitrisen om "inte alltför stark" mat vilket brukar resultera i en bra avvägning av stark och smakrik mat som bränner på tungan men inte förlamar den. Det enda som kan vara lite svårt för en svensk att vänja sig vid är kinesernas ovana att inte rensa bort benen. Beställer du in gås eller kyckling (som inte är strimlad med grönsaker likt exemplet ovan) kan du räkna med att få in en portion som ser ut att bestå av en strimlad fågel utan fjädrar. Vilket också är vad det är. Bli inte förvånad om du hittar halvor av huvudet någonstans. Men man vänjer sig även vid detta efter ett tag...

Vitlöks- och chiligurka, kryddad lotusrot,
grönsaker, lök, chili och griskött. Och gott Harbin-öl.

3 kommentarer:

Hemulen sa...

Ser gott ut, särskilt nudlarna med jordnötter. Hur går det med kinesiskan?

Hans Li Engnell sa...

Något märkligt strul med kommentarsfunktionen, mina egna kommentarer försvinner efter ett tag... Nåväl:

Ja, de kalla nudlarna var goda. Men de godaste nudelrätterna åt jag till lunch.

Vad kinesiskan beträffar rullar det väl på. Nivån på lektionerna på universitetet har varit minst sagt skakig den gångna terminen, vilket resulterat i avhopp och protester. Vi fick betygskriterier och kursplan sista lektionen före tentan efter att ha klagat...

Det är dock glädjande att kunna klara av situationer i Kina där jag tidigare var hjälplös. Å andra sidan är det lite frustrerande att veta att inlärningstakten skulle kunna fördubblas om jag pluggade på plats i stället för i Sverige. Men sånt är livet.

Anonym sa...

Bra skrivet!
Men, obs att det finns mycket smak i kycklingben, köttben, det finns go anledning att ha kvar dem i matlagningen! :-)
mvh/Peter Adler