tisdag 27 juli 2010

Pride kan bli något mer

Jag är konventionellt heterosexuell och har därför inte sett någon större anledning att engagera mig i Pridefestivalen tidigare. Med tiden har jag emellertid kommit att inse hur viktiga hbt-frågorna är, hur avgörande den sexuella självbestämmanderätten är och hur självklar rätten att få vara tillsammans med och gifta sig med den man vill borde vara. I en värld där homosexualitet på vissa håll resulterar i dödsstraff, fängelse eller bara ren social diskriminering är det befriande att se att hbt-personer i Sverige kan vara få lite mer människor än konstiga avvikare. Därför är det lite trist att jag när jag äntligen skulle vilja delta i Pride i stället kommer att vara på jobbet. Jag får sikta in mig på nästa år, helt enkelt.

Det är lätt att förledas att tro att Sverige är den sexuella frihetens land när man ser det årliga Pridetåget. Till skillnad från i andra europeiska länder är några motdemonstrationer inte att vänta. När det gäller hbt-personers rättigheter har Sverige mycket riktigt kommit längre än många andra jämförbara länder, men sexuell frihet är ett större begrepp än så. Svenska politiker har tagit sig rätten att reglera vuxna människors sexuella möten i en sexköpslag, de har börjat skambelägga ungdomars sexualitet. Sverige är inte alls samma land som det var på 1970-talet. I dag ska det hållas på moralen, ej argumenterat utifrån religiösa övertygelser utan radikalfeministiska maktteorier. Ett slags sekulärt svar på kristen sexualmoral.

Pride förknippas mest med det färgglada tåget, men har vuxit och blivit mer än så. Nu hålls en mängd arrangemang under veckan. Pride skulle dock kunna bli något ännu större, bredare och viktigare än vad det redan är. Hbt-rörelsen borde anamma kritiken mot sexköpslagen och göra den till en naturlig ingrediens i Prideveckan. Det är trots allt en samling för sexuell integritet och frihet. För rätten att avvika, för rätten att få vara sig själv. Det skulle ge sexköpslagsfrågan än mer sprängkraft om den lyftes under Pride.

Det finns redan Pridepersonligheter som är ytterst kritiska till sexköpslagen och den nymoralistiska sexualuppfattningen som sprids i samhället. Kanske behöver björnen bara väckas.

Utveckling sökes.

Inga kommentarer: